Les dones parlen massa (Janet Homes)
Els proverbis i les dites de moltes llengües al·ludeixen a la loquacitat de les dones, però com és la realitat?
Les dades.
Les dades suggereixen tot el contrari. Dues investigadores canadenques van examinar seixanta-tres estudis de la quantitat de parla utilitzada per homes i dones nord-americans en diferents contextos i les dones parlaven més que els homes en només dos estudis (James, D. i Drakich, J. "Understanding gender differences in amount of talk" en Gender and Conversational Interaction, Tannen, D. (ed). OUP: Oxford.). Una altra investigadora va examinar la parla en cent seminaris públics i va trobar que les dones dominaven la parla en només 7 i en tots aquells en què hi havia un nombre igual de dones i d’homes, els homes parlaven dos terços del temps (Holmes, J. Women, Men and Politeness, Longman, London). La mateixa investigadora conta el cas d’una empresa britànica que va contractar quatre dones i quatre homes per als càrrecs directius millor pagats. El director general va dir que els homes tendien a dominar les reunions i a tractar les dones amb condescendència:
Per tot plegat cal concloure que la idea que les
dones parlen massa és un mite.
Cercar una explicació
No hi ha dades que indiquen que aquesta situació
és conseqüència dels gens, d’una programació
biològica, per tant cal, buscar-ne l’explicació en els factors
socials.
Quin propòsit té la parla
La parla serveix per a diferents funcions en contextos diferents. La parla formal en públic serveix tot sovint per a informar o persuadir la gent. En moltes ocasions, els qui parlen en públic volen reclamar o confirmar algun grau de rang social.
Nombrosos estudis han assenyalat que a l’aula el professor o professora tendeix a parlar molt més que els i les alumnes. D’altra banda, també s’ha comprovat que els nens parlen més que les nenes. És possible que els alumnes, en parlar més en un context en què a la parla s’atribueix un valor alt, poden estar reclamant un rang social superior. La mateixa explicació es pot aplicar a d’altres contextos públics: els homes volen realçar el seu rang social.
Per contrast, en situacions més privades, la parla normalment serveix per a complir funcions interpersonals, serveix, més aviat, per a establir o mantenir les relacions personals. Els estudis suggereixen que, tot i que els homes continuen dominant la parla en contextos privades, les dones són més disposades a intervenir-hi (James, D. i Drakich, J.).
Una altra dada que dóna suport a aquesta interpretació és el tipus de parla que contribueixen els homes i les dones a la interacció en situacions en què són presents persones d’ambdós sexes. Els investigadors han descobert que els homes tendeixen a contribuir més informació i més opinions mentre que les dones tendeixen a contribuir més parla que serveix per a mostrar-se d’acord, donar suport o encoratjar els altres a participar.
En general, doncs, cal concloure que les dones utilitzen
la parla per desenvolupar les relacions personals i mantenir connexions
familiars i amistats més que per reclamar un rang social o influir
els altres. Evidentment, hi ha excepcions, com ara Margaret Thatcher, però
tots els estudis suggereixen que, fa fins poc, les dones no s’han percebut
com a persones apropiades per a contribuir a la parla pública i
formal.
La confiança social
Normalment, com més se sap d’un tema, més probable és que s’està disposat a parlar-ne. Així doncs, la familiaritat o la perícia poden afectar la quantitat de parla que una persona contribueix a una discussió. En un estudi interessant, la investigadora va proporcionar informació a certes persones que havien de participar en un debat per tal de convertir-les en "experts" en el tema. Independentment del gènere, els experts van parlar més que els altres participants, però els "experts" mascles parlaven més amb les dones no informades que no pas les "expertes" amb els homes no informats.
L’autora de l’article ha observat que en els seminaris és més probable que les dones fan preguntes o comentaris si poden considerar-se expertes en el tema. D’altra banda, s’ha comprovat que entre parelles que assumeixen els papers de gènere tradicionals, els homes parlen més que les dones, mentre que en les parelles en què la dona està associada amb algun moviment feminista, aquesta sol parlar més que l’home. Sembla, doncs, que és més probable que una dona feminista desafia els papers de gènere tradicionals.
És possible que ambdós factors, el rang d’experta i una filosofia feminista, tendeixen a afermar la confiança de la dona. Aquesta explicació, basada en la confiança social, també s’encaixa amb el fet que les dones parlen més amb persones amb qui tenen una amistat estreta, quan hi ha majoria de dones i quan se les invita a parlar.
Percepcions i implicacions
Si la confiança social explica la contribució més gran que, en alguns contextos, les dones fan a la conversa, paga la pena preguntar per què (¿¿), en l’aula, les nenes tendeixen a contribuir menys que els nens. Per què han de sentir-se menys segures. Vet ací la resposta d’una noia de setze anys:
Aquestes reaccions també s’han trobat en d’altres contextos públics (seminaris, debats): quan el temps de parla es reparteix de forma igualitària, els participants tenen la sensació que les dones estan acaparant el temps de parla. Spender explica aquest fenomen de la següent forma:
Conclusions
La pregunta inicial de si les dones parlen massa no admet una resposta senzilla: depén de molts factors, com ara el context social, el tipus de parla i la confiança social dels locutors. La confiança també depén de diferents factors com el paper social del locutor o locutora o els seus coneixements del tema.
Finalment podríem qüestionar la pressuposició que parlar més és sempre positiu. Segons el proverbi el silenci és d’or, i hi ha contextos en totes les cultures en què el silenci és més apropiat que la parla, situacions en les quals els mots es consideren formes inadequades per expressar les emocions o en els quals romandre silent és l’expressió d’agraïment, d’aprovació o de respecte. De vegades, els participants silenciosos són els més potents, en moltes cultures hi ha l’estereotip del mascle fort i de poques paraules. No obstant això, cal reconéixer que la parla és una activitat que s’avalua molt positivament en la cultura occidental. La qüestió de qui té la paraula és, per tant una de considerable interés.
Alguns altres temes
Tornar a la pàgina principal | Accés a tots els temes |